Tjabel Klok zijn specifieke belangstelling gaat uit naar keramische objecten in de Raku-techniek, Naked-Raku (al dan niet in combinatie met Terra Sigilata), pitfiring en open vuur.

Raku gestookt aardewerk is laaggebakken op ca. 1000°C en is dus poreus, met een glazuur dat meestal een duidelijke craquelé vertoont.

Wat hem in de Rakutechniek intrigeert is de manifestatie van het onregelmatige, ontoereikende en onvolmaakte, dat een schoonheid accentueert die lijnrecht staat tegenover de uitgebalanceerde volmaaktheid. Het Japanse karakter voor Raku staat voor begrippen als “vrede, geluk, vreugde”.

De techniek is verbonden aan de theeceremonie, voor zover het de daarbij gebruikte chawans (theekommen) betreft. De toepassing van de Rakutechniek op grotere objecten is daarvan een afgeleide. De geschiedenis van en de filosofie achter de Raku-keramiek vormen voor hem dan ook een grote inspiratiebron.

Klok heeft onderwijsakten behaald op het gebied van handvaardigheid MO-A en MO-B en is in 1977 afgestudeerd aan de Academie Minerva (MO-B-Handvaardigheid). Sinds het begin van de 70-er jaren houdt hij zich bezig met het maken van grotere Raku-objecten en het zelf maken van klei en glazuur.

Hij geeft workshops in glazuurtechnieken en het bouwen en stoken van keramiekovens van papier. Hij is lid van de Kunstenaarsgroep Prisma ‘88, de Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) en van de Stg. Keramisten Noord-Nederland (SKNN).

 

 

  

 Website Tjabel Klok